• No Suggestions Result

ANGAJAMENT FAȚĂ DE ARTĂ

Celebrarea geniului lui Rafael

After Raphael – 1520-2020 din cadrul Muzeului de Stat Hermitage din St. Petersburg, cu Intesa Sanpaolo și Banca Intesa ca sponsori ai expoziției, prezintă lucrări ale lui Poussin, Ingres și mulți alții, inspirate de maestrul din Urbino

Alastair Smart

16/03/2021

La moartea artistului Raffaello Sanzio în Vinerea Mare, anul 1520, la vârsta de 37 de ani, Papa Leo al X-lea a fost de neconsolat. În mai puțin de un deceniu, cel de mai sus – recunoscut de către noi în prezent ca Rafael – transformase Palatul Vatican cu o gamă de fresce uimitoare. Și acestea reprezentau doar o parte din reușitele sale.
La scurt timp după moartea sa, Roma a fost lovită de un cutremur. S-a spus că Raiul și-a dorit să repete pentru Rafael unul dintre semnele de la moartea lui Hristos.
În scurta sa viață, geniul din Urbino a avut o reputație uriașă. After Raphael – 1520-2020, o expoziție în cadrul Muzeului de Stat Hermitage din St. Petersburg, arată că influența sa timp de o jumătate de mileniu asupra artiștilor a fost la rândul său imensă.
„A creat opere perfect echilibrate care marchează un punct de cotitură și rezumatul întregii Renașteri,” spune curatorul expoziției Dr. Vasily Mikhailovich Uspensky. „Cu simțul său extraordinar al armoniei, Rafael a devenit înfățișarea unui ideal.
„Probabil că a fost cel mai renumit dintre artiștii din secolul 17 ai stilului clasic, precum Annibale Carracci, Guido Reni, Domenichino și Poussin, însă merită menționat faptul că aproape niciun artist european mare din secolul 16 până la începutul secolului 19 nu a scăpat de influența sa. A fost un punct de referință pentru toți.”
Expoziția, sponsorizată de Intesa Sanpaolo și subsidiara din Rusia a Grupului Banca Intesa, prezintă 300 de opere. Expoziția începe cu o selecție minoră de picturi și schițe ale maestrului Renașterii, acestea, conform spuselor lui Uspensky „dau tonul” pentru ceea ce urmează.

"A creat opere perfect echilibrate care marchează un punct de cotitură și rezumatul întregii Renașteri. Cu simțul său extraordinar al armoniei, Rafael a devenit înfățișarea unui ideal."

Dr. Vasily Mikhailovich Uspensky, curatorul expoziției

Elementele principale includ imagini din Sfânta familie a lui Poussin și Pompeo Batoni și imagini ale Madonnei de Ingres și ale manieristului Jacopo da Pontormo. De asemenea, sunt incluse și pictura în ulei extraordinară a lui Friedrich Overbeck, Triumful Religiei în Arte (1829-40), inspirat de fresca Disputa a lui Rafael de la Vatican și citat ca dovadă a influenței sale asupra Romantismului german.
Marea majoritate a operelor sunt din propria colecție a Muzeului Hermitage, însă există și împrumuturi din partea unor instituții internaționale, inclusiv de la British Museum din Londra, Galeria de Stat Tretyakov din Moscova și Muzeul Albertina din Viena.
„Probabil cea mai mare descoperire pentru vizitatori vor fi cele opt fresce mari din Villa Stati-Mattei din Roma  [în prezent demolată],” „Acestea au fost create de [ucenicul principal al lui Rafael] Giulio Romano, împreună cu alți artiști din atelierul lui Rafael, în jurul anului 1520. Personajele principale sunt Venus și Cupidon, iar tema principală este dragostea. După acoperirea brutală din secolul 19, conservatorii Muzeului Hermitage au reușit recent să curețe frescele pentru a le prezenta în splendoarea lor originală.”
Picasso a fost un mare fan al lui Rafael. „Este pur și simplu rai,” spunea spaniolul despre acesta. Cu toate acestea, în principal, artiștii din secolul 20 l-au respins pe Rafael ca fiind un pic prea șlefuit și prea perfect.

 

În mod interesant, expoziția prezintă o lucrare creată anul trecut de Egor Ostrov din Rusia: o lucrare refăcută a operei de artă Madona Sixtină a lui Rafael , folosind grafică cu rastru (bitmap). Implicația a fost că, în secolul 21, maestrul Renașterii continuă să inspire artiștii.
Expoziția After Raphael – 1520-2020 este organizată ca parte dintr-un parteneriat cultural de trei ani, semnat în 2018 între Muzeul de Stat Hermitage și Intesa Sanpaolo, cea mai mare bancă a Italiei, prin intermediul Gallerie d’Italia, trioul de muzee al băncii, situat în Milano, Napoli și Vicenza. Aceasta urmează expoziției Piero della Francesca din aceeași locație, care a fost deschisă în 2018 și care a fost, la rândul său sponsorizată de Intesa Sanpaolo.
Muzeul de Stat Hermitage a furnizat numeroase împrumuturi pentru expozițiile din cadrul Gallerie d’Italia, inclusiv unul dintre sculptorii din secolul 19, Antonio Canova și Bertel Thorvaldsen, care s-a deschis în Milano, în 2019.
„Sponsorizarea Intesa Sanpaolo este foarte importantă,” spune Uspensky. „În special acum, într-un moment de nesiguranță economică, tensiuni politice și provocări aduse de pandemie. Ajută lumea culturală să rămână unită peste granițe.
„Susținând expozițiile de artă italiană de la Muzeul Hermitage, precum și alte inițiative culturale din Rusia, Intesa Sanpaolo construiește imaginea Italiei ca o țară generoasă și deschisă cu o moștenire bogată.”

"Sponsorizăm această expoziție cu mândrie, o inițiativă care consolidează legătura dintre Gallerie d’Italia și prestigiosul Muzeu din Rusia"

Michele Coppola, Director Executiv al Artelor, Culturii și Moștenirii Istorice, Intesa Sanpaolo

Cuvintele lui Uspensky sunt reluate de Michele Coppola, Director Executiv al Artelor, Culturii și Moștenirii Istorice, Intesa Sanpaolo. „Picturile și schițele lui Rafael se numără printre cele mai înalte expresii ale artei italiene,” spune acesta. „Influența sa s-a simțit în toată lumea și asta se potrivește perfect cu vocația internațională puternică a Intesa Sanpaolo.

„Sponsorizăm această expoziție cu mândrie, o inițiativă care consolidează legătura dintre Gallerie d’Italia și prestigiosul Muzeu din Rusia. Avansarea cunoștințelor cu privire la maeștrii pictori este unul dintre elementele cheie ale Progetto Cultura, planul de trei ani al Intesa Sanpaolo’s cu privire la promovarea bogăției culturale ca punct de dezvoltare la nivel social pentru a însoți acest aspect și la nivel economic.”

Muzeul de Stat Hermitage este cea mai potrivită locație pentru o expoziție a operei lui Rafael, în parte pentru că muzeul deține foarte multe dintre operele acestuia. Fondatoarea muzeului, Caterina cea Mare, a fost o admiratoare atât de pasionată a italianului încât a solicitat unui grup de artiști să recreeze meticulos coridorul Loggia din Palatul Vatican. Vizitatorii Muzeului de Stat Hermitage din prezent încă pot parcurge acest coridor.

La fel ca numărul mare de artiști din ultimii 500 de ani, Rafael s-a putut baza pe Împărăteasa Rusiei să se afle printre persoanele devotate lui.

Click aici pentru a viziona un video despre expoziție. 
 

Distribuie articolul

Mai multe articole

Tiepolo: maestrul nedisputat al stilului rococo
Cârpa udă renăscută ca o capodoperă
Giosetta Fioroni: Surferul de arginit al artei pop italiene
Ai nevoie de ajutor?

Servicii de asistență disponibile non-stop

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. (Politica de cookies)