• No Suggestions Result

PREZENȚA INTERNAȚIONALĂ

Serbia își crește renumele de centru de afaceri global

Serbia a rezistat bine provocărilor recente – dar urmează unele noi

Hazel Davis

18/02/2022

Spre deosebire de alte țări europene dezvoltate, Serbia a făcut față cu succes provocărilor generate de Covid-19.

Scăderea PIB-ului în 2020 a fost printre cele mai mici din Europa, iar revenirea la nivelurile de dinainte de criză a fost atinsă în primul trimestru al anului 2021.

În al doilea trimestru, PIB-ul țării a atins cea mai mare rată din ultimii 20 de ani. În plus, Moody’s a îmbunătățit ratingul de credit al Serbiei, arătând încredere în perspectivele țării.

Acest lucru, spune Draginja Đurić, CEO al Băncii Intesa Beograd, se datorează în mare măsură măsurilor de politică monetară și fiscală opportune, implementate la scară largă.

„S-a prevenit o scădere mai mare a investițiilor și a încrederii consumatorilor”, spune ea, „și capacitățile de producție, forța de muncă și perspectivele macroeconomice favorabile au fost păstrate în timpul pandemiei”.

Creșterea economică a Serbiei se datorează mult structurii economice robuste a țării, susținută de măsurile de sprijin fiscal prelungite, dinamica producției și exporturile solide, activitatea puternică de construcții și redresarea sectorului serviciilor.

În ceea ce privește producția, spune Đurić, în acest an se așteaptă o creștere pozitivă din toate sectoarele, cu excepția agriculturii, care este probabil să scadă din cauza secetei.


La începutul crizei Covid-19, Serbia avea un sector bancar stabil, cu lichiditate, capitalizare și calitate ridicată a activelor. Guvernul și Banca Națională a Serbiei au acționat rapid ca răspuns la pandemie, adoptând trei pachete economice cuprinzătoare în 2020 și 2021 (în valoare de aproximativ 17,4% din PIB) menite să sprijine gospodăriile și întreprinderile, să mențină locurile de muncă și să îmbunătățească sistemul de sănătate.

"O forță de muncă calificată și ușor de instruit a transformat Serbia într-un centru de producție pentru afacerile globale care doresc să se extindă.

"

Draginja Đurić - CEO, Banca Intesa Beograd

Sprijinul pentru antreprenori și micro, mici, mijlocii și mari companii a continuat pe parcursul anului 2021, împreună cu asistență financiară unică pentru cetățeni. Până acum, sprijinul total din partea statului este în valoare de aproximativ 8 miliarde de euro.

Banca Intesa Beograd, parte a Grupului Intesa Sanpaolo, operează cu succes în Serbia de peste 16 ani. Cu 151 de sucursale în aproape 100 de orașe, banca s-a aflat în fruntea pieței în ultimii 14 ani și a fost distinsă de revistele The Banker, Euromoney și Global Finance cu premiul pentru cea mai bună bancă din Serbia.

Fiind cea mai mare bancă și creditor din țară, Banca Intesa s-a implicat activ în programul de creditare garantată de stat, plasând până acum peste 400 de milioane de euro. „Împrumuturile din schema de garantare a statului s-au dovedit a fi importante în ceea ce privește depășirea problemelor de lichiditate și menținerea stabilității generale a sistemului economic”, spune Đurić.

Totuși, există încă bariere în calea creșterii. Sănătatea este o problemă principală, cu o rată de vaccinare mai lentă decât se aștepta și cu efectele continue ale potențialelor măsuri de izolare.

Creșterea depinde și de redresarea zonei euro în general, spune Đurić: „Incertitudinea cu privire la durata și intensitatea dezechilibrelor de pe piețele globale de mărfuri, lipsa de aprovizionare și perturbările produc efecte inflaționiste în întreaga lume – iar Serbia nu va fi imună la aceasta. ”
 

Incertitudinea cu privire la durata și intensitatea dezechilibrelor de pe piețele globale de mărfuri, lipsa aprovizionării și întreruperile produc efecte inflaționiste în întreaga lume – iar Serbia nu va fi imună - Draginja Đurić, CEO, Banca Intesa Beograd

Totuși, există încă bariere în calea creșterii. Sănătatea este o problemă principală, cu o rată de vaccinare mai lentă decât se aștepta și cu efectele continue ale potențialelor măsuri de izolare.

Creșterea depinde și de redresarea zonei euro în general, spune Đurić: „Incertitudinea cu privire la durata și intensitatea dezechilibrelor de pe piețele globale de mărfuri, lipsa de aprovizionare și perturbările produc efecte inflaționiste în întreaga lume – iar Serbia nu va fi imună la aceasta. ”

Cu toate acestea, Serbia a făcut progrese semnificative în domeniile cu probleme structurale. Nivelurile de investiții au fost mai scăzute decât media UE și sunt încă direcționate în mare parte către sectoarele cu productivitate scăzută. Đurić spune: „În timp ce Serbia reprezintă aproximativ 60% din investițiile ISD în regiunea Balcanilor de Vest, impactul acestora asupra creșterii PIB și a productivității este moderat de intensitatea ridicată a importurilor și de legăturile încă limitate cu furnizorii locali”.

Ea spune că țara încă trebuie să abordeze unele dintre constrângerile cheie ale creșterii bazate pe investiții. Acest lucru se poate realiza prin creșterea transparenței și a predictibilității reglementărilor care afectează întreprinderile, îmbunătățirea executării contractelor și egalizarea condițiilor de concurență pentru toți actorii economici.

În acest sens, eficiența cheltuielilor publice este foarte importantă, spune Đurić, „precum și prioritizarea acelor cheltuieli care pot sprijini redresarea și o creștere mai puternică și mai rezistentă pe termen lung”.

Pentru cei care fac afaceri în țară, Serbia a devenit una dintre principalele destinații de investiții din regiunea Europei de Sud-Est. Poziția sa geografică strategică – cu acces ușor în toată Europa – rate de impozitare favorabile și scheme generoase de stimulente, precum și exporturi fără taxe vamale, oferă oportunități unei piețe de aproape 1 miliard de oameni.

În plus, prețurile la electricitate, gaze, servicii poștale, telefonie fixă și întreținere a autovehiculelor sunt cele mai scăzute dintre cele 37 de țări europene: „O forță de muncă calificată și ușor de instruit a transformat țara într-un hub de producție pentru afacerile globale care doresc să se extindă”. spune Đurić.

Banca Intesa a recunoscut importanța digitalizării în urmă cu mai bine de un deceniu și a fost prima bancă din Serbia care a lansat o aplicație mobilă, care are în prezent peste 400.000 de utilizatori.

Accentul se pune acum pe digitalizarea în continuare, îmbunătățirea experienței utilizatorului și introducerea unei platforme de afaceri ESG, în conformitate cu planul strategic al Grupului Intesa Sanpaolo.
 

Distribuie articolul

Mai multe articole

Vietnam: o noua platforma pentru business-ul italian
Cum au modelat banking-ul Italia si New York-ul
Singapore: poarta spre creștere
Ai nevoie de ajutor?

Servicii de asistență disponibile non-stop

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. (Politica de cookies)